Problemen met Kassa | Triplepro IT Webshop

Kassasupport


Direct weer op weg met jouw kassa

Met al jouw supportvragen voor jouw kassa kun je hier terecht. Bekijk de onderstaande troubleshoot artikelen om alles snel weer werkend te krijgen. Kom je er alsnog niet uit? Bel ons dan op: 050 305 0023 of e-mail ons jouw vraag via: support@triplepro.nl

Om de kassa op de correcte manier te openen klik je op de optieknop rechtsboven in het kassasysteem.
Hierna komt de optie “Kassalade” in beeld. Als je dit aanklikt wordt de kassalade geopend.

Als de kassalade hierna niet opent kan dit enkele oorzaken hebben. Om het op te lossen kan je de volgende stappen ondernemen:

  • Controleer of de kassalade niet wordt geblokkeerd door voorwerpen.
  • Controleer of de kassalade goed van het slot is door de kassa met de sleutel naar links eenmaal te openen en dan de kassa te sluiten zonder de sleutel te verwijderen of naar rechts te draaien.
  • Controleer of de kabel vanuit de kassalade goed verbonden is met de bonnenprinter. Als de bonnenprinter niet werkt, werkt de kassalade ook niet. Lees in het onderstaande artikel hoe je problemen met de bonnenprinter kan verhelpen.

Er zijn twee soorten bonnenprinters: Een netwerkprinter en een USB printer. Ze zijn te onderscheiden doordat de USB Printer met een USB kabel is verbonden aan de kassa.
De netwerkprinter heeft alleen een stroomkabel en een netwerkkabel.

Problemen met jouw netwerk bonnenprinter?

Allereerst controleer in het Afosto kassasysteem of de netwerkprinter juist is ingesteld. Dit doe je door te klikken op de optieknop en daarna te controleren of onder het kopje “Bonnenprinter” netwerkprinter staat. Als dit niet het geval is klik dan op de tekst “Bonnenprinter” en kies de juiste printer. Staat hij hier niet bij? Klik dan op “Handmatig invoeren”, hier kan je het IP adres opnieuw invoeren.

Vind het IP adres van jouw netwerkprinter

Om het IP adres van jouw netwerkprinter te vinden zet je eerst de bonnenprinter uit met de knop aan de linkerkant. Wacht hierna enkele seconden en zet hem daarna aan terwijl je tegelijkertijd de Feed knop ingedrukt houdt. Nadat je dit gedaan hebt komen er twee bonnen uit. Onderaan de tweede bon staat “IP Address” Het getal dat hierachter staat is het IP adres dat moet worden ingevoerd als de netwerkprinter niet automatisch wordt gevonden. Dit IP adres begint altijd met: 192.168.X.X (Bij de X staan nog meer getallen)

Als dat het probleem niet heeft verholpen raden wij aan om te controleren of alle kabels goed in zowel de bonnenprinter als in het stopcontact en de internetaansluiting zitten en er genoeg papier in de printer zit.

Werkt het nog steeds niet?

Controleer of jouw computer verbinding heeft met het netwerk, als dit niet het geval is probeer dan opnieuw verbinding te maken met het netwerk. Als dit niet wil door de netwerkkabel opnieuw in de computer te steken of door opnieuw te verbinden met het Wi-Fi netwerk waar ook de netwerkprinter op ingesteld staat raden wij aan om de router opnieuw op te starten.

Het laatste dat je kan controleren is of de instelling “Bon kunnen printen” aan staat in het kassasysteem. Om dit te controleren klik je rechtsboven op de optieknop en controleer daarna of “Bon kunnen printen” aan staat zoals hier:


Als je hierna alsnog geen verbinding hebt met het netwerk neem dan contact op met de partij die het netwerk heeft ingesteld. Dit is meestal de netwerkprovider. Mocht je hierbij hulp willen van ons dan kan dat tegen ons uurtarief. Als het netwerk weer werkt maar het probleem met de bonnenprinter niet raden wij aan om contact met ons op te nemen. Om goed te kunnen helpen is het belangrijk dat wij de kassacomputer of tablet over kunnen nemen. Zorg daarom dat Teamviewer (gratis) geïnstalleerd is op de computer en neem daarna contact met ons op via: 050 305 0023

Ik kan niet typen op mijn IPad

Wanneer je gebruik maakt van een IPad als kassasysteem heb je een bluetooth scanner nodig. Deze scanner werkt als het ware als een toetsenbord om EAN codes mee te typen zodat jij dat zelf niet meer hoeft te doen. Het gevolg hiervan is dat er geen toetsenbord meer tevoorschijn komt op de IPad wanneer deze verbinding heeft met de scanner.

Om toch gebruik te kunnen maken van de toetsen is het hiervoor noodzakelijk om de verbinding met de scanner tijdelijk te verbreken. Dit doe je door het bedieningspaneel van de IPad te openen.

Het bedieningspaneel van de IPad open je door vanaf de onderste rand van de IPad naar boven te vegen. Nadat je dit gedaan hebt komt een snelmenu omhoog waarbij je de bluetooth verbinding uit kan schakelen. Dit is het bluetooth logo , als je hier op klikt verandert de kleur van het logo en wordt bluetooth uitgeschakeld.

Hierna kan je het toetsenbord van de IPad weer gebruiken. LET OP! Om later weer artikelen te kunnen scannen is het belangrijk om bluetooth weer aan te zetten. Dit doe je door nogmaals het bedieningspaneel te openen door omhoog te vegen vanaf onder de onderste schermrand en nogmaals het bluetooth logo aan te tikken.

Hierna wordt na enkele ogenblikken weer verbinding gemaakt met de bluetooth scanner.

Als het hierna nog niet is gelukt om weer te kunnen typen met de IPad kun je contact met ons opnemen via: 050 305 0023 of support@triplepro.nl


Kassa resetten

Als Afosto niet naar behoren werkt is het verstandig om de kassa even te resetten. Om dit te doen begin je altijd met het wissen van de cookies. Voordat je de cookies wist moet je altijd alle tabbladen waarin Afosto is geopend sluiten.

De cookies kun je in Google Chrome wissen door rechtsboven op de drie balkjes te klikken om naar de instellingen te gaan. Als je hierop klikt zie je enkele dingen verschijnen. Klik nu op ‘Opties’. Wissel nu van het tabblad ‘algemeen’ naar het tabblad ‘Privacy’.

Klik nu op ‘uw recente geschiedenis wissen’. Zet de te wissen tijdsperiode op ‘Alles’. Zet een vinkje bij cookies en druk vervolgens op ‘Nu wissen’.

De cookies zijn nu gewist. Om de kassa opnieuw in te stellen ga je naar pos2.afosto.com.


Pinterminal problemen

Download handleiding